ipiona

  • ۰
  • ۰

دانلود مقاله نقش والدین در تحصیل فرزندان روش تحقیق

دانلود مقاله نقش والدین در تحصیل فرزندان ( روش تحقیق )

تعداد صفحات : 45 صفحه -

قالب بندی : word

مقدمه:

منظور از اختلالات شخصیت، الگوهایی از رفتار غیر انطباقی است. به طوری که هنگامی ویژگیهای شخصیت چنان انعطاف ناپذیر و غیر انطباقی شوند که کارکرد فرد را به میزان چشمگیری مختل کنند، در این صورت به اختلالهای شخصیت تبدل می شوند.

اختلالات شخصیت در واقع شیوه های نامناسب برای حل مسئله و کنار آمدن با فشار روانی هستند که اغلب در اوایل نوجوانی بروز می کنند و در سراسر بزرگسالی ادامه می یابند.

افراد مبتلا به اختلالات شخصیت معمولا ناراحتی یا اضطرابی احساس نمی کنند، انگیزشی برای تغییر رفتار خود نشان نمی دهند و برخلاف افراد اسکیزوفرنیایی تماس خود را با واقعیت از دست نمی دهند و نابسامانی چشمگیری در رفتارشان مشاهده نمی شود.

در III DSM از 12 نوع اختلالات شخصیت یاد شده است که یکی ازآنها اختلال شخصیت ضد اجتماعی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

افرادی که به اختلال شخصیت ضد اجتماعی مبتلا هستند فاقد حس مسئولیت و درک اخلاقی هستند و توجهی به دیگران ندارند. رفتار آنها کم و بیش زیر سلطه نیازهای خود آنان است و به عبارت دیگر آنها فاقد وجدان هستند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی الگوی رفتاری خاصی است مشخص با شرارت، اعمال ضد اجتماعی، جنایی که در کودکی و اوایل نوجوانی شروع می شود و منجر به اختلالات شدید در خیلی از زمینه های زندگی مثل روابط خانوادگی، تحصیل، شغل، خدمت سربازی و ازدواج می گردد.

علام اساسی این اختلال عبارتند از: بی قراری، میدان توجه کوچک، نزاعهای مکرر که اغلب منجر به درگیری با افراد دیگر می شود، سابقه تحصیلی خراب، فرار از منزل، سابقه شغلی ناموفق، درگیری با پلیس، دروغگویی، هرزگی، بی مبالاتی در رفتار جنسی، همجنس خواهی، عدم احساس گناه، فقدان محبت، اضطراب، عدم وجود شرم و حیا و غیره.

شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی میان نوجوانان بسیار دیده می شود. زیرا دوره نوجوانی مرحله حساسی از رشد یک انسان است و دوره نوجوانی در میان دوران رشد انسان، یکی از حقایق قطعی و غیر قابل سوال می باشد.

همانطور که در هر دوره جبر تاریخ جوی بوجود می آورد که باعث ظهور بعضی افراد می گردد، حوادث فرهنگی و اجتماعی نیز نوجوانی را به عنوان یک مرحله قطعی و مشخص در رشد انسان بوجود آورده است که زمینه ای است برای مطالعات وسیع.


اهداف تحقیق:

هدف از این تحقیق این است که بدانیم آیا از نظر زمینه های رفتاری و روانی وشخصیتی میان نوجوانان والد دار و بدون والد تفاوتی وجود دارد یا خیر؟

هدف دیگر این است که میزان شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی را میان نوجوانان والد دار و بدون والد تعیین کنیم.

هدف دیگر این است که در صورت مشخص شدن تفاوتها، نتایج در اختیار موسسات و کسانی که در کار تعلیم و تربیت و آموزش نوجوانان هستند، قرار بگیرد تا گامی موثر باشد در تدوین برنامه های منظم برای رفع مسائل و مشکلاتی که ممکن است در میان نوجوانان وجود داشته باشد.


تعریف اصطلاحات عمومی:

  • شخصیت: این اصطلاح را می توان تمامی سیستم تمایلات نسبتاً پایدار روانی و جسمی هر فرد تعریف نمود. تمایلاتی که نحوه تطابق وی را نسبت به محیط روانی- اجتماعی و مادی معین می سازد. (پورافکاری، 1321، ص 1106)
  • اختلالات شخصیت: این اختلالات به صورت الگوهای ناسازگارانه، انعطاف ناپذیر بسیار عمیق و با ثبات در درک و برخورد با محیط و خود فرد تظاهر می کنند. (همان منبع، ص 1107)
  • اختلال شخصیت ضد اجتماعی: این اختلال با اعمال جامعه ستیزانه و جنایی مستمر مشخص است اما معادل جنایتکاری نیست بلکه ناتوانی برای تطابق با موازین اجتماعی است که شامل بسیاری از وجوه رشد نوجوانی و جوانی بیمار می گردد. (همان منبع، ص 91)


چکیده پژوهش:

موضوع این پژوهش بررسی اختلال شخصیت ضد اجتماعی میان نوجوانان والد دار و بدون والد است. همانطور که می دانیم نوجوانی یکی از مراحل حساس دوران زندگی هر فرد محسوب می شود که مهمترین و اثرگذارترین جریانات در این دوره حساس اتفاق می افتد که ممکن است زندگی یک فرد را تحت شعاع قرار دهد. در این پژوهش ابتدا به بررسی دوره حساس نوجوانی پرداخته شده است و رابطه میان نوجوان و خانواده بررسی شده و مشکلات دوره نوجوانی نیز بررسی شده است.

بعد از بررسی دوره نوجوانی، بزهکاری، علل آن و دیدگاه هایی در مورد بزهکاری بررسی شده است و عواملی که می تواند نوجوان را به سوی بزهکاری بکشاند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی، یکی از اساسی ترین مشکلاتی است که ممکن است یک نوجوان به آن مبتلا شود. اختلال شخصیت ضد اجتماعی، علائمی نظیر، بی احساسی مزمن، دروغگویی، دزدی، کلاهبرداری، انحرافات جنسی و غیره مشخص می شود که در این پژوهش به طور مفصل به آن پرداخته شده است.


در این پژوهش دو فرضیه مطرح شده است که میزان اختلل شخصیت ضد اجتماعی را میان نوجوانان تعیین می کند. برای اثبات فرضیه ها از پرسشنامه 71 سوالی mmpi یا مینه سوتا استفاده شده است که سوالات مربوطه به آیتم اختلاف شخصیت ضد اجتماعی (pd) که شامل 19 سوال بوده است، انتخاب شده و در اختیار نوجوان دختر پایه اول دبیرستان گذاشته شده است که نیمی از آنها دارای والد و سرپرست و نیمی دیگر بدون والد و سرپرست بوده اند. داده های به دست آمده از پرسشنامه با روش t استیودنت محاسبه شده اند و با t جدول در سطح 05/0 و با درجه آزادی بی نهایت مقایسه شده است و نتیجه اینکه t به دست آمده از t جدول کوچکتر شده یعنی فرضیه ما در این پژوهش رد شده است یعنی تفاوت معنی داری میان میانگین های دو گروه وجود ندارد.


تاریخچة نوجوانی:

برای قرن ها این تفکر وجود داشت که به محض اینکه کودکان به سنین 6 یا 7 سالگی می رسند می توانند مسئولیت های بزرگسالان را تقبل کنند و وارد بازار کار شوند. به غیر از قشر محدود ثروتمند، کودکان همراه بزرگسالان در مزارع و معادن کار می کردند و در میان جنگ حاضر می شدند. با صنعتی شدن جوامع از سپیده صبح تا شام در کارخانجات کار می کردند. تقریباً از 150 سال قبل دوران کودکی به رسمیت شناخته شد که توجه به حقوق کودک، روانشناسی کودک و اجباری شدن تحصیلات از نتایج آن است. شرایط اجتماعی و اقتصادی، پیشرفت تکنولوژی، پیدایش رشته های تعدد تحصیلی و تخصصهای جدید و طولانی شدن دوران تحصیلات در ابتدای قرن بیستم زمینه ای را ایجاد کرد که باعث شد به دوره نوجوانی توجه خاصی شود.

در اوایل قرن بیستم استانلی هال، به سبب تخصص و خصوصیات شخصی خود نخستین تئوریسین دوره نوجوانی گردید. استانلی هال (1924-1848) اولین دکترای روانشناسی را در امریکا کسب کرد و اولین روانشناسی است که روانشناسی بلوغ و نوجوانی را مطرح کرده است و دوره نوجوانی را به عنوان یک مرحله مشخص از رشد انسان تلقی کرده است و در مطالعات خود از روش های علمی استفاده کرده است وی اولین فردی بود که از روش پرسشنامه برای کسب اطلاعات عینی استفاده کرده است. به عقیده هال نوجوانی مرحله ای است که شخص تمام مراحل قبلی رشد را برای بار دوم در سطح پیچیده تری تجربه می کند. به عبارت دیگر موجود زنده در طول حیات مراحلی مشابه تاریخ تحول انسانی را طی می کند. با شروع نوجوانی در حدود چهارده سالگی سلسله اعمال جدیدی امکان پذیر می شود که هال آنرا «تولد دوباره» خواند. هال معتقد است که رشد انسان براساس برنامه از قبل تعیین شده و تحت تاثیر عوامل فیزیولوژیکی صورت می گیرد و تاثیر عوامل اجتماعی و محیطی را در این مورد کمتر می داند. وی معتقد است که نوجوانی مرحله خاصی در رشد است که قبلا از نظر روانشناسی و اجتماع نادیه گرفته شده بود. هال اصطلاح طوفان و فشار را در نوجوانی به کاربرد و معتقد بود که در این دوره وجود طوفان و فشار اجتناب ناپذیر می باشد (اکبرزاده، 1376، ص 4).

تعبیر نوجوانی به عنوان یک مرحله بحرانی، در اصل از فلاسفه یونانی، بخصوص ارسطو گرفته شده است اما کسی که برای اولین بار به شکل شایان توجهی بلوغ و بحران را بحران به طوفان، در آن یک انقلاب و زایش دوباره می بیند. (احدی و محسنی، 1322، ص 14).

فروید، معتقد بود مراحل رشد روانی-جنسی تابع وراثت و عوامل ژنتیکی می باشد. این تکامل نسبتاً مستقل از عوامل محیطی صورت می گیرد. بهترین مثال، عقده ادیپ است که آن را در همه جا و همه زمان ها یکسان می داند. فروید نز نوجوانی را به عنوان یک مرحله الزاماً سخت و طوفانی تلقی می نماید عقاید وی مطابق با نظریه رشد داخلی می باشد. (اکبرزاده، 1376، ص 5)

مارگارت مید (1978-1901) بر روی افراد یک جزیره دور افتاده اقیانوس آرام مطالعاتی انجام داد، و نظریه متفاوتی را مطرح کرد. وی جریان رشد را بین مردم قبایل جزایر ساموآ آرام و بدون فشار یافت. (اکبرزاده 1376، ص 5) روت بندیکت، بر روی اجتماعات زیادی مطالعه نمود. وی این طور نتیجه گیری کرد که مشکل اصلی نوجوانی، عدم مداومت و ناهماهنگی در اجتماعی شدن به عنوان بزرگسالان می باشد. منظور وی از مداومت و ناهماهنگی لزوم یادگیری یک سری رفتارها، نقشها و گرایش های متفاوتی می باشد که برای بزرگسال شدن لازم است و با آنچه فرد در کودکی یاد گرفته است تفاوت دارد (همان منبع، ص 6).

آلبرت بندورا، یکی از معروفترین روانشناسان، معتقد است، نوجوانی زمان طوفان و فشار اجتناب ناپذیر نمی باشد. در این دوره که امکان دارد مشکلات حقیقی نیز وجود داشته باشند. هر نوع مشکلی را باید به عنوان نتیجه تجارب محیطی در نظر گرفت، نه بعنوان نتیجه یک دوره سخت و اجتناب ناپذیر در رشد بشر (همان منبع، ص 7).


نوجوانی:

نوجوانی به دوره ای اطلاق می شود که دوره‌ای انتقالی میان کودکی و بزرگسالی است. این دوره ابتدا با اجباری شدن آموزش رسمی، توسعه صنایع و رهایی کودکان و نوجوانان از کار کردن در مزارع و کارخانجات رسمیت یافت و در قرن بیستم در کشورهای صنعتی اهمیت ویژه ای پیدا کرد. مفهوم نوجوانی و تجارب مربوط به آن در فرهنگ‌های مختلف شکل های متفاوتی دارد. مثلا در جوامع دور افتاده ورود به بزرگسالی با تشریفات خاص و گاهی دردناک همراه است. (احدی و جمهری، 1378، ص 81).

مرحله نوجوانی دوره ای است که در آن فرد، دارای جنبه های افراطی و اغراق آمیز در سلوک و رفتار خود می باشد و از مشخصات آن طوفان و فشار هیجانی است. ابتدا این تغییرات را جسمانی می دانستند ولی به تدریج روشن شد که رفتار دوره بلوغ بیش از آنکه ناشی از تغییرات جسمانی باشد تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد. (احمدی، 1374، ص 15)

تعریف دیگری نیز از نوجوانی به عنوان یک دوره بحرانی معمول شده است که حاصل پژوهشهای استرن و سایر روانشاسان آلمانی است. به نظر آنان، نوجوانی زمان کشف و آگاهی از ارزش های فرهنگی و معنوی است. به دلیل عدم تکامل شخصیتی و عدم تکامل شکل گیری نگرش شخصی نوجوان نسبت به زندگی، کشمکش ها و تعارض‌های ناشی از این آگاهی، دوره و حالتی منقلب و بحرانی را برای نوجوان به وجود می آورد. (احدی و محسنی. 1322.ص 15)









سایر محصولات :
دانلود مقاله نقش والدین در تحصیل فرزندان روش تحقیق

دانلود مقاله نقش والدین در تحصیل فرزندان...

تحقیق در مورد انژکتور

تحقیق در مورد انژکتور...

ریکی

ریکی...

دانلود مقاله میزان علاقه به مطالعه روش تحقیق

دانلود مقاله میزان...

روانشناسی فیزیولوژیک

روانشناسی فیزیولوژیک...

دانلودفایل فلش فارسی گوشی مارشال مدل ME_352رام marshal

دانلودفایل فلش فارسی گوشی...

تحقیق در مورد انژکتور چیست و سیستم سوخت رسانی انژکتوری چگونه کار می کند ؟ 10 ص

تحقیق در مورد...

رنگهای پودری

رنگهای پودری...

تحقیق در مورد انواع پمپ های سانتریفیوژ گریز ازمرکز 17 ص

تحقیق در مورد انواع پمپ های...

دانلود مقاله مشاوره و میزان موفقیت مشاوران در آموزشگاهها روش تحقیق

دانلود مقاله ...

تحقیق در مورد انواع یاتاقانها و شیوه روانکاری آنها

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد انواع هنجارهاى جامعه4ص

تحقیق در مورد انواع هنجارهاى جامعه4ص...

تحقیق در مورد انواع فرمان اتومبیل

تحقیق در مورد انواع فرمان...

تحقیق در مورد انواع سنگ ها

تحقیق در مورد انواع سنگ...

تحقیق در مورد انواع روشهای پرواربندی

تحقیق در مورد انواع روشهای پرواربندی...

تحقیق در مورد انواع ذخیره سازی اطلاعات

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد انواع خط 9ص

تحقیق در مورد انواع خط 9ص...

تحقیق در مورد انواع خانواده ها از نظر تربیت 27 ص

تحقیق در مورد...

دانلود مقاله بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس روش تحقیق

دانلود مقاله بررسی تاثیر...

تحقیق در مورد انقلاب اسلامی،تحجر و سنت

تحقیق در مورد انقلاب اسلامی،تحجر و سنت...

دانلود فایل فلش فارسی گوشی مارشال مدل ME_347 رام marshal

دانلود فایل فلش...

تحقیق در مورد انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین 22 ص

تحقیق در مورد انقلاب اسلامی...

تحقیق در مورد انسان و حوادث روزگار

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد انسان از دیدگاه اسلام 32 ص

تحقیق در مورد...

دانلود مقاله بررسی تاثیر جو عاطفی خانواده براعتماد به نفس فرزندان روش تحقیق

دانلود مقاله بررسی تاثیر...

تحقیق در مورد انرژی های خورشیدی

تحقیق در مورد انرژی های...

دانلود گزارش کارآموزی در راه آهنword

دانلود گزارش کارآموزی...

تحقیق در مورد اندیشه سیاسی اسلام و دموکراسی 24 ص

تحقیق در مورد اندیشه...

تحقیق در مورد اندیشه دینی و سکولاریسم و غرب شناسی 21ص

تحقیق در مورد اندیشه...

تحقیق در مورد انتقال اطلاعات به کشورهای جهان سوم 25 ص

تحقیق در مورد انتقال اطلاعات...

دانلود تحقیق تاثیر عوامل خانوادگی در بزهکاری نوجوانان روش تحقیق

دانلود تحقیق تاثیر عوامل خانوادگی در بزهکاری...

تحقیق در مورد انتقال حرارات 21 ص

تحقیق در مورد انتقال حرارات 21...

تحقیق در مورد انتخابات10

تحقیق در مورد انتخابات10...

دانلود مقاله بررسی میزان کارایی آموخته های مشاوران روش تحقیق

دانلود مقاله بررسی...

تحقیق در مورد انتخابات مجلس و حق حاکمیت ملت

تحقیق در مورد انتخابات...

تحقیق در مورد امـواج 16 ص

تحقیق در مورد امـواج 16 ص...

تحقیق در مورد امنیت زیستی

تحقیق در مورد امنیت...

تحقیق در مورد امر به معروف و نهی از منکر 12 ص

تحقیق در مورد امر به معروف...

تحقیق در مورد امانت دارى در سیره پیامبر 18 ص

تحقیق در مورد امانت دارى در سیره...

تحقیق در مورد امام خمینی ودرس معارف به بشریت 19 ص

تحقیق در مورد امام خمینی ودرس...

تحقیق در مورد امام خمینى و مبانى فکرى حکومت اسلامى

تحقیق در مورد امام خمینى...

تحقیق در مورد امام علی ع

تحقیق در مورد امام علی...

تحقیق در مورد امام خمینى از ولادت تا رحلت

تحقیق در مورد امام خمینى از...

دانلود فایل فلش فارسی تبلت مارشال مدل ME_720رام marshal

دانلود فایل فلش...

تحقیق در مورد امام حسن عسکری 30 ص

تحقیق در مورد امام حسن...

تحقیق در مورد الگوی برنامه ریزی منابع انسانی با تأکید بر استانداردهای عملکرد برای تحقق رویه های جهانی شدن 21 ص

تحقیق در مورد الگوی...

تحقیق در مورد التهابی

تحقیق در مورد التهابی...

دانلود فایل بایوس لپ تاپ Dell Inspiron Mini 10

دانلود فایل بایوس لپ تاپ Dell Inspiron...

تحقیق در مورد الکل و انواع آن 17 ص

تحقیق در مورد الکل و انواع...

تحقیق در مورد اکو و موانع همگرایی

تحقیق در مورد اکو...

دانلود پاورپوینت پرورش گوسفند
دانلود مقاله سادیسم و ناهنجاریهای جنسی
دانلود اقدام پژوهی بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس در افزایش یادگیری دانش آموزان
دانلود پاورپوینت بسیج
دانلود مقاله سندرم داون یا تریزومی
بررسی وضعیت سایتهای کتابخانه ای در ایران (جدول و نمودار)
دانلود مقاله آناتومی و صدمات ستون فقرات
دانلود مقاله ضرورت انجماد تخمک و جنین
دانلود تحقیق فناوری سلولهای بنیادی
دانلود مقاله بررسی وضعیت خدمات تحویل مدرک و امانات بین کتابخانه ای (جدول و نمودار)
دانلود مقاله بیماریهای ژنتیک
دانلود مقاله سیالون
دانلود مقاله معرفی رشته مهندسی پزشکی
دانلود مقاله ابطال رأی داوری در حقوق ایران
دانلود مقاله کاربرد لیزر در صنعت سرامیک
دانلود پاورپوینت پرورش گوسفند
دانلود پاورپوینت جنگ نرم
دانلود تحقیق انتخاب منفی در Tسل ها
دانلود تحقیق نظام صنفی (اصناف)
دانلود پاورپوینت تصفیه و تامین آب در اجتماعات کوچک
دانلود پاورپوینت تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال
دانلود پاورپوینت تخمیر فراورده های حیوانی
دانلود پاورپوینت روشهای پیشگیری از بارداری
دانلود پاورپوینت پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد
دانلود پاورپوینت بهداشت مواد غذایی
دانلود پاورپوینت آشنایی با ایستگاههای تقلیل فشار
دانلود پاورپوینت بسته بندی شیر و فرآورده های لبنی:
دانلود پاورپوینت اندازه گیری سطح
دانلود پاورپوینت استاتیک

کلمات کلیدی :باش اکبرزاه 1376 فشار اجتناب ناپذیر تحت تاثیر عوامل اجتماعی میان نوجوانان شیوع اختلال شخصیت اختلال شخصیت وره نوجوانی این پژوهش میان نوجوانان اختلالات شخصیت همان منبع کره است این وره بون وال نوجوانی شخصیت اجتماعی اختلال نوجوانان مرحله بررسی اختلالات پژوهش
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • آسمان آبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی